szombat, 2021. február 27.

Február: Diéta, sport és tervezések

Olvasási idő kb. perc

Újabb hónap telt el és szerencsére nem nyomtalanul, több célt is sikerült tartani aminek örülök, mindamellett, hogy virtuálisan negyedévekben gondolkodva osztottam fel az évet ez nem jelenti azt, hogy nem párhuzamosan fejlődök több dologban is.

Német

Na, ha a címet olvastad és nem láttad eddig benne, akkor jól következtethettél, hogy ez a dolog nem haladt semmit. A Tandemen volt egy-két beszélgetés, elég lassúak voltak, 1-2 hetek is elteltek néha és így én sem éreztem a flow-t, hogy beszélgessek rajta. Szóval ez a módszer egyelőre megdőlt, és úgy ennél többet nem is foglalkoztam a témával egy könyv megvásárlásán kívül.

Vállalkozás(ok)

Idén csak egy vállalkozás... mi? Nos, már most látszik, hogy elköteleződni egy ötlet mellett még mindig nehéz, de szerencsére azért sikerülhet! Csak olyan ötlet kell, amit kellő szenvedéllyel tudok csinálni. Egyébként vicces véletlen, hogy amit leírtam, hogy QR kóddal kapcsolatos ötlet, az egyáltalán nem változott, csak maga az alap ötlet, de a QR kód benne van 😀

Viszont amit észrevettem, hogy ez az ötlet már szenvedéllyel töltött el a hónap folyamán, rengeteget agyaltam, megvalósításhoz kutattam, pár telefont is megejtettem a lehetséges célközönséggel és potenciális partnerekkel. Azért itt is könnyű elveszni a részletekben, amire már rájöttem (újra és újra), hogy a megvalósítás különböző érdekesebb pontjain túl könnyű leragadni. Ezúton is egy emlékezető számomra, hogy NE!

Tehát: NE ragadj le egy-egy megvalósítási pont túlzottan részletes kidolgozásánál. Ezt most még ideje korán észrevettem, de több hangsúlyt kell fektetnem a tényleges építésre, illetve a fontos adatok gyűjtésére, mint a túlzott analizálásra. Persze, arra is szükség van egy bizonyos szintig, mert baromságokat nem érdemes lefejleszteni és felesleges erőket beleölni, de ezeknél azért van egy pont, ameddig el kell menni, hogy ténylegesen kiderüljön.

A túlzott analizálással viszont szinte minden tervben lehet találni kivetni valót ami inkább gátol, mint segít, tehát a túlzott tökéletesség áhítása 100%, hogy a produktivitás rovására fog menni.

Csak pár példa, a konkrétumok kedvéért:

  • Milyen irányokba mehet még el a vállalkozás, minden egyes apró funkcionalitáson agyalni rendkívül idő igényes - és persze, hogy érdekes és szükséges is, de egy ponton el kell kezdeni a megvalósítást, az újabb ötleteket meg csak felírni (ezt már tudatosan megkezdtem)
  • Milyen eszközökkel legyen felépítve a projekt: ez mindig vita tárgya az IT-s körökben, megoszlanak a vélemények a jó megoldásról, de ami számomra fontos, az egy olyan eszközt találni amit egy személyes fejlesztőként is hatékonyan tudok használni, de később ez skálázható lesz. Erről egy későbbi posztban részletesebben is szeretnék írni.

Szóval egy mini cél ezzel kapcsolatosan, hogy ezeket még tudatosabban csináljam, mert így visszatekintve mindig jobban látszik, mi az amit máshogy lehetett volna csinálni.

Magáról a vállalkozásról annyit, hogy étkezéssel kapcsolatos és épp egy saját probléma során jutott eszembe, ami egy jó jel az ötletek tekintetében, a validálás egyelőre még folyamatban van, de már van néhány visszajelzés ami pozitív, szóval ezen az úton haladok tovább.

Volt ezenkívül még két külön szál, független projektek irányába, ezeknél még minden képlékeny, szóval emiatt nem is írnék róluk bővebben, de a jövőben ha jól alakul, fontos szerepük lehet.

Minimalizmus projekt

Ezen a vonalon történt egy két dolog, egy részt eladtam a nagy részét azoknak a dolgoknak amit összegyűjtöttem, másrészt az étkezést illetően is történtek változások, ezáltal kevesebb időt töltök boltban, kevesebb idő megy el utazásra, így egy részét visszanyertem az időmnek.

Ám de, egy másik jelentős része még mindig valahol elfolyik. Bizony, a közösségi média, a sok olvasgatás - Te is ezt teszed most, a Youtube mind jelentős időket emészt fel hetente. Szóval a minimalizmus projekt újabb része ez lesz, hogy a célokon kívüli idők valami keretet kapjanak, mert az ilyen időre is szükség van, mondhatjuk Én időnek.

Persze sok része nagyon hasznos. Én is olvasok blogokat, amivel semmi gond nincsen, mert rengeteget lehet tanulni mások példáján keresztül vagy akár szakmai cikkekből, itt csupán a mértékkel van a gond. Mert egyszerűen rendkívül könnyen elszalad az idő egy-két-három (és több) ilyen cikk elolvasásával. Amit itt szeretnék elérni - újabb mini célként, hogy az időmet mint ahogy azt a vállalkozásnál is említettem, ne aprózzam el.

Hoppá!

Ez már egy minta, nem? Szóval végülis ugyan az a gond, mint a különböző apróságokkal foglalkozni, csak itt a nagyobb gond az, hogy ez az idő nem a sok kis aprósággal való foglalkozástól lesz rendkívül pazarló, hanem a keretek nélkül beiktatott mivoltából fakadóan. A tervezés itt fontos, mert szükséges az Én idő - és ezzel egy pontig nincsen egyébként gond, főleg, ha huzamosabb ideig nem volt rá módod, de egy ponton ezt is kontroll alá kell vonni. Szóval ezt az időt úgy akarom meghatározni, hogy a nap/hét folyamán legyenek rá dedikált pontok, de ne szórja szét teljesen a figyelmem, mert időszakosan azért ez előfordul.

Ebbe az irányba egyébként már elkezdtem tenni lépéseket, és ha bizonyítottan beválnak, fogok róluk írni egy részletesebbet.

Mi a helyzet az edzésekkel és az evéssel?

Direkt a végére hagytam, de talán itt sikerült a legstabilabb változásokat elérni!

A heti háromszor betervezett HIIT és CORE edzések óraműpontossággal megtörténtek, nem maradtak ki, ezenkívül szinte mindennap tempós sétákat is beiktattam, így ezzel nagyrészt elégedett vagyok. Az edzések a hónap vége felé azonban újratervezésre kerültek, hogy számomra fenntartható legyen, mert a HIIT edzések jók, talán lehet a szervezetemnek most másfajta terhelésekre van szüksége. Ez most egy ilyen kísérletezős időszak lesz, mert a fejlődést fenn akarom tartani, de azt sem szeretném, ha sérülés, kiégés, vagy bármi más negatív lenne a vége.

HIIT: Burpee - az új "Négyütemű fekvőtámasz"

Szóval közel egy hónap HIIT és séta páros után most a futás és a séta illetve CORE és gumipántos erősítő edzések párosai következnek. Ez konkrétan egy hete zajlik, amiből még csak a futást és a sétát sikerült beiktatni, a következő hét termékének pedig a pántos edzések bevezetését tervezem (a már bevált CORE edzésekkel tarkítva).

Tavaly is futottam már egyébként egy-két hónapot, de év vége felé elkezdett a jobb lábam egyre kellemetlenebbül fájni a futások vége felé és ez egyre hamarabb jelentkezett, tehát már túl kis távoknál is. Idén egy-két alkalommal próbálkoztam visszafogottabb tempóban futni, illetve intervallum módon futni és ez bizonyult eddig a legjobban, a fájások lecsökkentek - szinte elmúltak, illetve a terhelés máshogy érkezik, mert van bennük lassú szakasz is, szóval bizakodva kezdek bele újra a futásba, és szerencsére az időjárás is kedvez ennek. De a hideg napokkal sincsen bajom - kivéve ha ez is közrejátszik a láb problémában.

Mit eszek?

Az étkezéseimet jelentős mértékben leegyszerűsítettem, ugyanis az tény, hogy ha egészségesen szeretnénk élni a legjobb ha magunknak készítjük el az ételt, kiszámolva és kiadagolva azt, így fenntartható a napi ötszöri étkezés. Ez mondanom sem kell, jelentős időbefektetést igényel, a bevásárlás még kellő tervezéssel megoldható akár hosszabb időre előre, a főzések változatossági igénytől viszont az egekbe szökhetnek - én pedig szeretek változatosan enni, bár régebben elvoltam egy héti a csirke-rizs kombón is, azért ennél már többre vágyom. Szóval házhoz rendelem a napi teljes étkezésem, ami eddig beválni látszik, a LiftTilt FOOD-tól, akik 4 étkezést biztosítanak az 5-ből.

Ezzel a módszerrel körül-belül havi 2 teljes napot spóroltam meg - tehát majdnem 48 órát - ha ilyen változatosan szeretnék enni. Ha nem szeretnék akkor lehet, hogy kevesebbet csak. Szóval a napi adag az ajtóm elé érkezik minden reggel, pozitív élmény volt, hogy felajánlotta a futár hölgy, hogy adjak kapukódot és akkor nem kell külön beengedni sem. Szóval ez kényelmes. Persze árban is drágább, mintha magam csinálnám, de két nap az két nap, azt a két napot pedig szinte pontosan az edzésre tudom fordítani, aminek az idejét máshonnan kellene egyébként elvennem.

Ez amúgy nem reklám, gondolkoztam is rajta, hogy írjak-e cégnevet, de végülis miért ne? Pozitív véleménnyel vagyok róluk és ilyen esetben ez természetes dolog szerintem. Bár hozzáteszem, hogy más hasonló céget nem próbáltam még ki, ahonnan egésznapra megkapom az étkezést és mivel nem is Budapesten élek, ezért a kínálat is szűkösebb, a kevés fellelhető tesztek alapján ők voltak a legjobbak - és összehasonlítási alap nélkül mondom, hogy nekem ez bevált eddig.

Februárban több mint egy nap, amit inkább edzésre szántam főzés helyett

Persze, hosszútávon ez még változhat, de egy hónap alatt most kezdett el ismétlődni a menü, szóval számomra kellően változatos. Erről az ételről annyit kell tudni még, hogy diétás, tehát be van állítva egy ideális kalória tartományra, amely elősegíti a jelenlegi céljaimat, ami jelenleg nagyobb részt a zsírégetés, mellette pedig az erősítést jelenti, így az izomtömeg növelést.

Egy hónap alatt 3 kg-tól sikerült megszabadulni - körülbelül még egyszer ennyi a "cél", de párhuzamosan már elkezdem a célzott izomerősítést otthon végezhető pántos és street workout gyakorlatokkal, így az izomtömeg növelésre lehet rámenni majd jobban, egy fenntartható étrend folytatásával. Kérdés, hogy erre még mindig jó lesz-e ahonnan most rendelek, esetleg valamivel kiegészítve, vagy újabb lehetőséget kell tesztelni, mert most alapvetően kalória deficitben vagyok, azért történik a fogyás, de ha elértem a célt ezt növelnem kell majd - viszont a jelenleg elérhető legnagyobb étrendet rendelem így is.

Azért is tettem idézőjelbe a célt az előbb, mert nyilván itt már nem csak a súlyom lesz az elsődleges, hiszen az izomtömege nehezebb mint a zsíré, így előfordulhat, hogy újabb 3 kg-ot már nem csökkentek.

Márciusban mondjuk lesz egy-két összejövetel ahol kicsit változik az étrend, így lesz egy-egy olyan nap, főleg hétvégén ahol esélyesebb a nagyobb kalória bevitel. Épp "kapóra jön", ugyanis ki akartam próbálni a Vega menüt is, de ez kisebb kalória tartalmi tartományba is esik, szóval kíváncsi leszek milyen eredménye lesz. Eddig elég szigorú étrendet tartottam, most egy kicsi lazaságot megengedek, de úgy, hogy a kereteket mégis tartom - tehát továbbra is deficitben akarok maradni - és ennek eredményeit leírom majd természetesen.

Konklúzió

Egyrészt, már az, hogy bejegyzésbe foglalom a hónapban elért célokat arra késztet, hogy visszatekintsek. Ez jó, mert egyrészt tudatosítom azt amit elértem, és azt is, hogy hol lehetne jobban vagy másképp csinálni. A havi rendszeresség ideális és tartható erre a célra.

Fontos, hogy az Én időt jobban rendszerbe foglaljam. Persze, a rugalmasságot némileg megtartva, de kellenek keretek, ezek irányába elkezdtem lépéseket tenni.

Az edzések szerintem jó irányba haladnak, de azt vallom, hogy felül kell vizsgálni időszakosan amit csinálok, erre szintén megfelelő a legalább havi szintű felülvizsgálat és ha szükséges, változásokat kell beiktatni.

Ezenkívül, ha szerinted mást is érdekelhet, osszd meg velük:

Iratkozz fel az új
tartalom értesítőmre!

A feliratkozással azonnal értesülhetsz, amikor új tartalom kerül fel az oldalra, így a Youtube tartalmakon kívüli extrákról is! A feliratkozás után az e-mailben kapott linken keresztül kell megerősíteni szándékodat, így csak ezután tudlak értesíteni automatikusan.

Szerző: Nyári Péter

Kommentelj 📢

Kapcsolódó tartalmak

szombat, 2021. február 27.
péntek, 2021. január 29.
csütörtök, 2020. szeptember 24.

Iratkozz fel az új
tartalom értesítőmre!

A feliratkozással azonnal értesülhetsz, amikor új tartalom kerül fel az oldalra, így a Youtube tartalmakon kívüli extrákról is! A feliratkozás után az e-mailben kapott linken keresztül kell megerősíteni szándékodat, így csak ezután tudlak értesíteni automatikusan.

crossmenu