kedd, 2021. március 16.

Pulzusmérés futás közben, ha az okos órád cserben hagy

Olvasási idő kb. perc

Még 2017-ben vettem egy Apple Watch Series 3-mat, ami teljesen jól működött egészen idáig, azaz inkább már lassan fél éve egyre jobban romlik az állapota. De már mindenképp megvárnám az új szériát őszig, szóval próbálok együtt élni a nyűgjeivel.

Az egyik ilyen, hogy futáskor nem mindig méri a pulzust. Próbáltam a szíjon állítani, megtisztítani a szenzort, akkor az kicsit segített, de úgy általában elő jön újra és újra a probléma. Valószínűleg a Series 3 visszahívási programjában érintett, de sajnos a vásárlás már 3 éven túli, és amikor először érdeklődtem a szervizekben még tavaly - ekkor még benne volt a 3 évben, azt mondták, hogy amíg meg nem reped addig a programban nem is vehet részt valószínűleg. Ezzel szemben az Apple Care telefonos ügyfélszolgálata már azt mondja, lehetőség lett volna akkor is leadni és valószínűleg cserélték volna. Ez így most egy elég kellemetlen tapasztalat, no de, térjünk a lényegre!

Nem tudja mérni az Apple Watch a pulzusomat, ez egy már gyakran előforduló hibája.
Gyakran veszti el a mérési képességét az óra

Mi áll a rendelkezésünkre futás közben?

Egy szerencsés véletlen következtében találtam meg a technikát a pulzusom körül-belüli mérésére, amivel az intervallum futás ilyen esetben is folytatható. Egyrészt a zenék iránti szeretetem és a korábbi "DJ" kísérleteimnek köszönhetően - ez nagyjából kimerült a hobbi szintű VirtualDJ és suli diszkóban - könnyen levontam azt a következtetést, hogy zenékhez is tudom mérni a pulzusom.

Mivel sokféle zenei stílust kedvelek és így elég nagy skálát le is fednek ütemben, ezért tudom mihez mérni a pulzusomat, hogy a megfelelő tartományban legyen. Természetesen ez ellenőrizhető is, ha megfelelő ütemű zenét hallgatsz.

Az átlag EDM zenék 128 BPM (beat per minute) körül mozognak. Mivel pont ezzel a mértékegységgel mérjük a szívünk izmának percenként összerándulását is, az adott a referencia zene alapján megtudhatjuk, hogy milyen ütemben kell vernie a szívnek. Tegyük fel nekünk pont 128 BPM körül van az a zónánk, ami az ideális a futáshoz, ebben az esetben a zenét is válasszuk eszerint.

Nézzük például a Oliver Heldens - Melody számát:

Ennek a számnak érzésre is 128 közeli a BPM-je, de ha nem ismernéd így a zenéket akkor nagy segítség lehet a songbpm.com oldal ami ennél a számnál pontosan 126 BPM.

Egy másik módszer, a saját ütem érzékeddel való tesztelés. Erre teljesen független okokból, még 11 évvel ezelőtt fejlesztett kis oldalamat tudom ajánlani, erre pont jó és egyszerű eszköz. Mivel nem mai darab, csak számítógépen használható (billentyűzet miatt), és az ENTER billentyűt kell megnyomni az ütemeknél. Pár "tap" után pedig átlagban meglesz a zene BPM-je.

BPM Meter - Minimalista eszköz az ütem méréséhez a ritmus érzékeddel
Minimalista BPM Meter 🙂

Hogyan mérd a pulzust?

Tehát a pulzusmérés okos óra nélkül ezek tudatában pedig úgy zajlik, hogy futás közben rendszeresen ellenőrzöm a bal hüvelyk ujjammal a nyakamnál található ütőerem lüktetését és itt nem számolok semmit, csak a ritmus érzék segítségével belövöm, hogy hány BPM lehet a pulzusom. A validálás érdekében amikor éppen kijelzi a pulzust az órám, akkor arra is rá tudok nézni, és egész közel szokott lenni 2-3 BPM eltéréssel.

Ehhez nem szükséges zenét hallgatni futás közben, ha ismered a zenéket, nagyjából fejben is hozzátudod mérni, de nagyban tud segíteni, ha megfelelő ütemű zenét hallgatsz. A meghatározott csúcs BPM-et (ez 90% körüli érték, de inkább ez alatt) pedig egy jó kis Drum and Bass-hez tudom mérni mindig így a kettő között igyekszem mozogni az intervallum futás során.

A "csúcs" BPM alatt kell lennem (ez a szám például 172 BPM-es).

Összegzés

Szóval ha esetleg az órád nem mér pontosan, vagy éppen szeretnéd ellenőrizni, hogy pontosan mér-e, esetleg nem is használsz órát, még mindig van több módszered pulzus számolásra, de én szerintem ez viszonylag egyszerű, ha van egy kis ritmus érzéked, mert nem kell számolni hozzá semmit és még a gamification faktor is megvan benne, hiszen szórakoztató is 😉

Ez a mérés viszont általában nem alkalmas nyugalmi pulzus mérésére, de mivel a nyaki verőér kitapinthatósága terhelés alatt egyszerűbb ezért nekem tökéletesen bevált a módszer.

Ehhez hasonló rendhagyó posztok bármikor jöhetnek még, ha van téma amiről írni támad kedvem. Ha tetszett a téma, nézd meg a többi bejegyzést is és iratkozz fel az értesítőért a jövőbeli posztjaimért!

A borítóképet pikisuperstar készítette - www.freepik.com

Ezenkívül, ha szerinted mást is érdekelhet, osszd meg velük:

Iratkozz fel az új
tartalom értesítőmre!

A feliratkozással azonnal értesülhetsz, amikor új tartalom kerül fel az oldalra, így a Youtube tartalmakon kívüli extrákról is! A feliratkozás után az e-mailben kapott linken keresztül kell megerősíteni szándékodat, így csak ezután tudlak értesíteni automatikusan.

Szerző: Nyári Péter

Kommentelj 📢

Kapcsolódó tartalmak

szombat, 2021. február 27.
péntek, 2021. január 29.
csütörtök, 2020. szeptember 24.

Iratkozz fel az új
tartalom értesítőmre!

A feliratkozással azonnal értesülhetsz, amikor új tartalom kerül fel az oldalra, így a Youtube tartalmakon kívüli extrákról is! A feliratkozás után az e-mailben kapott linken keresztül kell megerősíteni szándékodat, így csak ezután tudlak értesíteni automatikusan.

crossmenu